Fișa de Proiect

" Zona Centrala Decongestionata (ZCD) prin Taxare - studiu de fezabilitate "

Nota Comisiei

Pentru intocmirea studiului de fezabilitate .
In limita bugetului maxim conform regulamentului campaniei.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Zona Centrala Decongestionata (ZCD) prin Taxare - studiu de fezabilitate
Mobilitate, accesibilitate, siguranţa circulaţiei
Perimetrul delimitat de: P-ta Victoriei (exclusiv) - Cal. Victoriei (Inclusiv)- Sp. Independentei (excl.)- Bd. I.C. Bratianu (excl.)- Bd. N. Balcescu (excl.)- Magheru-Catargiu (excl.)
18 luni
Utilizatorii de infrastructura urbana si municipalitatea orasului


Iniţiatorul proiectului
Vinatoriu
Lucian


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

a. Formularea problemei
In zilele lucratoare fluxul de trafic pe axa Piata Victoriei - Splaiul Independentei este la cote ridicate, in timp ce unele variantele alternative de ocolire a centrului urban prezinta capacitate de preluare a traficului.
b. Obiectivul
Scopul este echilibrarea traficului astfel incat rutele ocolitoare sa preia din sarcina axei principale. Decongestionarea traficului in zona urmarita poate face loc unui transport public de suprafata optimizat ca frecventa si timpi de sosire. Totodata, decongestionarea in perimetrul numit confera securitate in utilizare biciclistilor in traversarea orasului. In timp, zonarea perimetrului poate fi marita sau sub-zonata in arii dedicate exclusiv mijloacelor de deplasare nepoluante.
Zonare:
Perimetrul sugerat urmeaza a fi semnalizat corespunzator, cu anuntarea in prealabil a datei de la care devine Zona Centrala Decongestionata (ZCD). Semnalizarea zonei trebuie marcata in toate intrarile principale in ZCD.
Taxare:
ZCD poate fi liber de taxare pentru: transport public, transport de urgenta, transport electric, biciclete, mopede.
Tranzitul prin ZCD este taxabil doar L-V 7-20 pentru celelalte categorii de vehicule poluante.
Utilizatorii frecventi ai ZCD pot solicita administratorului perimetrului plata lunara/semianuala, cu discount direct proportional cu perioada platita.
Utilizatorii rezidenti ai ZCD pot beneficia de un tarif redus cu 90%.
Utilizatorii ocazionali ai ZCD pot achita un tarif pentru 24h pentru un numar nelimitat de traversari prin ZCD prin SMS/online/card bancar.
Tariful sugerat: 12 lei / 24h / tranzitari nelimitate.
Amenda sugerata pentru utilizare fara plata tarifului: 36 lei pentru achitarea in primele 48 ore; 72 lei pentru plata dupa 48 ore; 240 lei pentru plata dupa cel mult 10 zile de neplata a cuantumului anterior de 72 lei.

Monitorizarea Utilizatorilor se poate efectua cu sistem CATV capabil sa citeasca placutele de inmatriculare.
Perioada si modalitatile de plata trebuie sa fie flexibile si facil de aplicat. Neplata taxei de ZCD duce la plata unei amenzi crescatoare in trei etape, in functie de numarul de zile pana la care plata amenzii are loc.

c. Domeniul proiectului
Proiectul "Zona Centrala Decongestionata prin Taxare" reda mobilitatea urbana unei zone care se apropie de limitele de capacitate in ceea ce priveste preluarea traficului rutier.
Implementarea unei Zone Centrale Decongestionate (ZCD) urmareste atat reducerea poluarii in zona cu cele mai importante niveluri de trafic auto si pietonal cat si imbunatatirea acesteia (ecologizare, depoluare, transport urban imbunatatit cu linii noi, incurajarea tranzitului multi-modal de tip bicicleta/metrou/troleibuz etc) cu taxa de tranzitare colectata in ZCD.

Sunt vizate trei categorii de beneficiari:
1. Generatorii de trafic central: acestia primesc alternativa de a utiliza transportul public sau mijloacele personale nepoluante atunci cand tranziteaza perimetrul ZCD.
2. Rezidentii si insitutiile din perimetrul ZCD: acestia primesc beneficiul depoluarii si decongestionarii 'la ei acasa'. De asemenea, acestia platesc un tarif redus cu 90% daca doresc sa utilizeze ZCD cu mijloacele de deplasare proprii.
3. Municipalitatea. Cu noile fonduri atrase se pot achizitiona mijloace de transport public nepoluante care sa tranziteze ZCD. Totodata, se poate largi infrastructura ciclistica in interiorul si in vecinatatea ZCD.

In Perimetrul delimitat de: P-ta Victoriei (exclusiv) - Cal. Victoriei (Inclusiv)- Sp. Independentei (excl.)- Bd. I.C. Bratianu (excl.)- Bd. N. Balcescu (excl.)- Magheru-Catargiu (excl.), segmentul Bd. Dacia dintre P-ta Romana si Cal. Victoriei este necesar sa ramana netaxabil pentru toate categoriile de vehicule.
1. Lunile 1-6: Constientizarea publica a aparitiei unei Zone Centrale Decongestionate (ZCD) in 12 luni de la aprobarea proiectului;
2. Lunile 1-9: Demarcarea ZCD cu insemne vizuale si de signalistica specifice (instalarea infrastructurii de plata si monitorizare, atentionare monitorizare CATV, atentionare taxare, afisare regulament, interval orar si amenzi, indicatii catre modalitatile de plata, testare);
3. Lunile 9-12: Ajustarea, marirea capacitatii liniilor si testarea transportului public.
4. Lunile 12-18: Utilizare gratuita a ZCD, cu mentionarea zilelor descrescatoare ramase pana cand taxarea perimetrului devine obligatorie.
Poluarea rezultata din traficul congestionat tine atat de emisiile din combustia interna, cat si din particule fine in suspensie rezultate din: uzura anvelopelor, a sistemelor de franare, a suprafetei de rulare, a nivelului de zgomot. Aplicand principiul 'poluatorul plateste', schema unei Zone Centrale Decongestionate (ZCD) tinteste reducerea nivelului de particule polunate prin decongestionare.

In schimb, sunt necesare investitii continue in transportul public si infrastructura ciclistica. Tariful colectat trebuie mentinut transparent. Investiile in ZCD trebuie sa indice ca insasi existenta unei Zone Centrale Decongestionate in Bucuresti isi produce efectele urmarite si se auto-finanteaza fara directionarea bugetului in alte investitii.
In orasele europene care au implementat zone de decongestionare (Londra din 2003, Durham din 2002, Stockholm din 2006 , Valetta, Milano din 2008, Gothenburg din 2013), proiectul a fost intai testat, apoi popularizat si promovat. De aceea implementarile au reprezentat un succes. Este de asteptat ca rezultatele masurabile sa apara dupa termen mediu-lung (2-5 ani). Zonarea perimetrului poate fi dealtfel optimizata. Investitiile totale se pot intinde pe 2-5 ani, insa auto-finantarea ZCD este permanenta. Bugetul estimativ asigura studiul de fezabilitate al proiectului.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

65.000