Fișa de Proiect

" " Funcţionarul public în oglindă " "

Nota Comisiei

Propunerea de proiect nu indeplineste conditiile de eligibilitate conform cap.5 art.2 si art.8 din Regulamentul Campaniei.
Astfel de activitati se desfasoara de Municipalitate in colaborare cu institutiile de invatamant de profil, prin practica studentului, fiind o obligatie scolara a acestuia.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

" Funcţionarul public în oglindă "
Infrastructura socială
Primaria Municipiului Bucuresti
3 luni
Tinerii; cetăţenii Bucureştiului prin creşterea încrederii în administraţia publică locală; instituţia însăşi


Iniţiatorul proiectului
Trusca
Anamaria Francesca


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

a. Formularea problemei
Oamenii, prin natura lor împrumută modele de comportament. Tinerii atât de vulnerabili până la formarea lor ca adulţi se uită la aceştia în dorinţa de a-şi găsi un model. Fie că acest model este un părinte, un profesor, un reprezentant al statului şi exemplele ar putea continua, totul se va reflecta în felul de a ne comporta unii cu ceilalţi în orice palier al vieţii noastre de zi cu zi. În ziua de astăzi există o agresivitate recunoscută, o fugă de responsabilitate, promovate zi de zi în toate mediile de informare ( o spun statisticile şi profesioniştii care atrag atenţia asupra acestor derapaje). Felul în care se comportă cei care ne reprezintă sau reprezintă instituţiile statului este cel mai uşor de observat pentru că pe aceştia îi întâlnim, fie la televizor, fie pe site-urile de socializare, fie în instituţiile statului cu care fiecare dintre noi relaţionăm mai devreme sau mai târziu. Şi pentru că sunt persoane publice, cunoscute în cea mai mare măsură, avem tendinţa de a copia trăsături din comportamentul lor în felul nostru de a ne purta.
Ne place sau nu, aceasta este situaţia, care nu se va schimba peste noapte dar un exemplu bun trebuie să înceapă de undeva.
Va propun ca atare, posibilitatea, curajul de a va privi in oglinda si speranta ca veti descoperi felul in care ceilalti si chiar dumneavoastra doriti sa fiti tratati din punct de vedere institutional. Sa descoperim ca o institutie, oricare ar fi ea, poate avea o privire complexa, de ansamblu asupra unor situatii si nu raspunsuri seci, impersonale.
Şi poate, felul în care se va desfăşura acest proiect va putea reflecta o altă imagine în oglinda în care se uită cetăţenii.

b. Obiectivul general al proiectului

1. Posibilitatea tinerilor de a se implica civic prin luarea unor decizii în numele cetăţenilor
2. Creşterea procesului de transparenţă a administraţiei publice locale
3. Responsabilizarea funcţionarului public executiv sau din conducere faţă de deciziile luate
4.Îmbunatăţirea activităţii direcţiei/serviciului/departamentului implicat
5. Posibilitatea implementării unor măsuri externe în funcţionarea mai bună a aparatului administrativ local care vor folosi mai apoi cetatenilor
6. Posibilitatea schimbării unor mentalităţi adânc înrădăcinate ale funcţionarilor publici, care in interactiunea cu tinerii pot redescoperi in propria persoana curajul acestora.
7. Tot acest proces este o interactiune sociala ampla care daca se va desfasura profesionist va putea genera rezultate notabile.

c. Infrastructura sociala

d. Primaria Municipiului Bucuresti
Liceenii şi studenţii.
1. Crearea unei direcţii “în oglindă” in aparatul administrativ al Primariei Municipiului Bucuresti, formată din tinerii doritori care se vor înscrie în acest proiect
2. Desfăşurarea pe parcursul unei luni a tuturor activităţilor specifice direcţiei, fiecare tânăr având în spatele lui un funcţionar public executiv .Tot tinerii isi vor alege directorul care va fi “oglinda” directorului departamentului.
3.Activităţile vor fi îndeplinite de tineri cu supervizarea funcţionarului public
4. Tinerii vor reacţiona aşa cum cred ei mai bine în îndeplinirea sarcinilor, cerând informaţii utile, fără a fi împiedicaţi de rutina caracteristică administraţiei publice locale
5. Sunt acceptate şi binevenite idei, iniţiative şi rezolvări spontane.
6. În tot acest timp funcţionarul public “arondat’’ nu are voie să spună “nu se poate“ ci îl va sprijini pe tânăr în activitatea lui
7.Pe parcursul acestei experienţe funcţionarul public are obligaţia să-i prezinte “ucenicului“ toate posibilităţile legale şi morale în rezolvarea unei sarcini iar dacă lucrurile stau în afara acestei sfere ( sunt exemple publice in acest sens mediatizate destul de des) responsabilizarea funcţionarului public în a-l învăţa pe tânăr cum trebuie să procedeze pentru ca situaţia respectivă să nu mai afecteze vreodată un angajat şi bunul mers al lucrurilor în instituţie cât şi cetăţenii înşişi.
8. Atât ucenicul dar şi profesorul trebuie să-şi noteze toate situaţiile inedite bune sau nu, atmosfera de lucru, modul de reacţie în diverse situaţii, viteza de rezolvare sarcinilor şi mai ales corectitudinea luării unor decizii.
9. La sfarsitul fiecarei saptamani, pana la terminarea proiectului, tinerii vor avea o sedinta cu directorul lor in care vor discuta toate situatiile care le-au placut sau nu si pe care ar dori sa le propuna pentru schimbare sau nu.Aceasta sedinta va fi doar a tinerilor fara implicarea angajatilor din institutie.
9. La sfârşitul lunii tânărul este remunerat cu un salariu care nu va depăşi 3000 RON net .
10.Tinerii participanţi pe perioada unei luni vor face un raport final în care îşi vor exprima opiniile, acest raport fiind prezentat în plic sigilat doar Primarului General, care în acest fel va putea avea o idee despre cum se desfăşoară lucrurile în instituţia pe care o conduce si felul in care tinerii au inteles importanta actului administrativ.
11. Proiectul se va desfăşura pe perioada vacanţei tinerilor pentru ca aceştia să se poată prezenta zilnic la program ca orice angajat, timp de 3 luni, în fiecare lună fiind implicate în proiect cel mult 2 direcţii nominalizate de doamna Primar General împreună cu un grup de tineri selecţionati ( altul în fiecare lună) şi care va forma direcţia “în oglindă“
12. Selecţia tinerilor se va face riguros (eventual prin implicarea unui psiholog în procesul selecţiei sau a unor metode licenţiate national sau internaţional) astfel încât cei selecţionaţi să aibă o personalitate puternică şi preocupari diverse pentru a nu putea fi influenţaţi de cutumele administratiei publice locale.Si sa fie realmente interesati de aceasta experienta.
Implicarea civică a tinerilor şi responsabilizarea lor în ceea ce priveşte seriozitatea unui serviciu.
Posibilitatea tinerilor de a descoperi dacă acest domeniu poate fi unul în care şi-ar dori să lucreze.
Acomodarea tinerilor cu problemele atât de variate ale societăţii şi restabilirea unor legături morale între indivizi din generaţii diferite.
Tinerii vor putea vedea de asemenea complexitatea actului administrativ si hatisul birocratic care uneori impiedica functionari publici mai mult decat onorabili sa raspunda prompt cetateanului.
Descoperirea unor lacune în funcţionarea aparatului administrativ şi repararea lor.
Posibilitatea funcţionarului public de a-şi reconsidera felul de acţiune în raport cu cetăţenii .
Posibilitatea ca funcţionarul public să reacţioneze moral mai presus de orice atunci când se află faţă în faţă cu un tânăr şi să înveţe să ia decizii corecte şi să se implice fie că este vorba de el sau de colegii lui.
Toate aceste măsuri se încadrează în startul dat unei sănătăţi sociale şi morale de care societatea românească in ansamblul ei are atâta nevoie.Tinerii vor merge mai apoi si vor explica in mediile din care au venit experienta lor.Cu sinceritatea care-i caracterizeaza vor reusi speram sa stearga “oglinda aburita” a imaginii administratiei publice locale.
Implementarea unui nou ghid de buna practica al funcţionarului public care sa contina sanctiuni si control şi optimizarea activităţii în administraţia publică locală prin aplicarea măsurilor propuse de tineri la sfârşitul proiectului.
Posibilitatea ca atât funcţionarul public cât şi tânărul implicat, să descopere atitudini pe care ar dori să le folosească din acel moment şi pe care le blama până în acel moment din frică sau necunoaştere.
As putea spune ca este un experiment social extrem de interesant .
As dori ca la sfarsitul proiectului oricine se va privi in “oglinda administratiei publice” locale sa fie cel putin multumit de ceea ce vede acolo daca nu chiar incantat.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

100.000 EUR