Fișa de Proiect

" Transport SMART Bucurestean (metropolitan) "

Nota Comisiei

Depaseste suma maxima alocata unui proiect.Propunerea de proiect se regaseste in Planul de Mobilitate PMUD sectiunea ITS. Finantarea este asigurata prin fonduri europene

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Transport SMART Bucurestean (metropolitan)
Smart City, respectiv Oraş Digital
Bucuresti, si zona Metropolitana
Pilot = 1 luna, primul Release = 3 luni, cicluri Release la fiecare 2 luni
Cetatenii Bucuresti si Ilfov, Primaria Capitalei, RATB, Metrorex, Autoritatea/Asociatia de Transport Metropolitana


Iniţiatorul proiectului
Szekeres
Mihai


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

A nu se uita ca:
- conform programului Primarului, viziunea este o conlucrare si integrare intre Bucuresti si Ilfov
- traim intr-o lume din ce in ce mai accelerata in care deciziile fiecarui om trebuiesc luate rapid, iar transportul este si va fi o mare problema in acest sens, de minimizat
- Bucuresti ca si trafic (haos), topul TomTom, este pe locul 1 in Europa, si pe locul 5 in lume, "concurand" cu orase de 9-10 milioane de locuitori si o densitate de locuitori superioara Capitalei noastra

=============
A) Probleme (dpdv al Cetateanului)

a.1) lipsa sistem online vizualizare program credibil de sosire mijloace transport in comun in statii

Cetateanul pierde mult timp in trafic in propriile masini, pt. ca nu exista un sistem previzibil si accesibil rapid de transport in comun.
In aceasta lume rapida, el (cetateanul) vrea sa stie, real-time, pe ce mijloace de transport "sa puna mana" si pe ce variante poate miza, in orice moment, rapid, pt. a se deplasa intre doua puncte in Capitala/Ilfov/zona Metropolitana, previzibil. Altcumva, singura varianta rapida ramane tot ...sa se urce in propria masina.

Aceasta claritate si credibilitate a tabelei de sosire, va aduce si o crestere a veniturilor RATB in defavoarea sistemului "microbuze", care acum ajung in statiile RATB (Ilfov mai ales, dar si zonele limitrove ale Capiteli) exact inaintea masinilor RATB. Operatorii de microbuze, or sa doreasca sa se integreze in acest sistem previzibil si corect, pt. toti, de monitorizare si raportare ....MOBILITATE URBANA.

Deasemeni, Primaria a avut un Pilot de "banda dedicata RATB", atunci cand aceste benzi or sa fie o realitate, si va trebui sa fie, este bine ca omul sa aiba si aplicatia necesara pt. a-si planifica deplasarile.

a.2) lipsa sistem online credibil de vizualizare legaturi

Omul deplasandu-se in diferite moduri (pe jos, masina, tramvai, autobuz, bicicleta, metrou etc.) doreste sa minimizeze, schimburile de mijloace de transport, timpii si costurile de deplasare. Deci trebuie s aprimeasca variante rapid si credibile, sa aleaga.

a.3) lipsa sistem online de contorizare globala locuri parcare disponibile

Se vor construi foarte multe parcari cu plata, cetateanul trebuie sa fie informat rapid asupra acestora, sa ia decizii rapide si din timp asupra rutei lui.

a.4) lipsa sistem online de plata

Dupa ce omul se decide rapid asupra rutei si parcarii si legaturii cu mijloacele de transport in comun, trebuie sa paota plati cat mai rapid, plata prin SMS este una dintre optiunile rapide in acest sens, si poate fi implementata rapid (exista sms payment gateways romanesti cu care se poate negocia).

Cluj-ul are mai multe optiuni de plata prin SMS decat Capitala tarii.

a.5) sistem "bike sharing" online

Primaria va finanta piste de biciclete, deasemeni Primaria a fianantat cumpararea de biciclete, acum Primaria este normal sa ofere si cadrul facil de share a acestor biciclete, pt. acea majoritate care nu a cumparat propria bicicleta dar doresc sa le foloseasca (conform "journey planner"-ului de la punctul a.2), astfel ca fondurile pt. cumparare biciclete pot fi redirectionate si catre un sistem de "bike sharing", toate centrele de inchiriere biciclete fiind integrate, omul putand lua si lasa bicicleta din oricare astfel de centru (aprobat de Primarie, si integrat in acest Smart "Bike Sharing" City program).

a.6) sistem online si global de taxi booking

Acum toate firmele de taxi au dispeceratul lor, pt. o mai buna Mobilitate Urbana si o calatorie mult mai previzibila, trebuie si aceste calatorii Taxi sa fie planificate ca la carte, in sistem global. Astfel ca cetateanului i se pot oferi si servicii Municipale/Metropolitane de taxi, cu costurile aferente, dar PREVIZIBILE ca si timp de sosire si deplasare, si minim impact in traficul existent.

a.7) reducerea emisiilor CO2

In cazul

=============
B) Obiective

Cetateanul nu trebuie sa astepte un an sau doi ani pt. aceasta solutie, trebuie ceva util si de imbunatatit impreuna, rapid si stabil.

b.1) Produs Pilot:

Ce va trebui sa demonstreze integrarea rapida intre sistemele existente de monitorizare masini in trafic RATB (Thoreb, exista deja: contorizare si monitorizare video calatori + GPS + modul comunicare + sisteme raportare la centru monitorizare RATB) si o aplicatie existenta pe piata agreata.
Ar trebui luat un grup tinta de rute si trasee, pe care cetatenii sa participe cu bucurie si spirit civic pt testarea acestei integrari.

Rezolvare probleme: a.1 (identificare masini RATB in trafic, estimare timpi sosire in statii)

b.2) Primul Release:

Integrarile ar trebui sa se extinda cu urmatorul pas, propun integrarea cu sistemul de plata online (SMS sau care este decis de beneficiari).

Rezolvare probleme: a.1 (mai multe facilitati, eventual de votare conditii), a.2 (prezentare optiuni si legaturi deplasare), a.4 (integrare cu un sistem de plata SMS)

b.3) Al doilea Release: consolidare functionalitati existente

Fiecare Release parcurge ciclurile interne de dezvoltare, intr-o maniera relaxata Agile (de vazut daca alte abordari dorite de beneficiar maresc timpii estimati): analiza, proiectare, implementare, testare, documentare, deploy in operational

b.4) Urmatoarele Release-uri: in functie de prioritati

=============
C) Domeniul

Smart City este buzzword-ul zilelor noastre, exista deja sisteme avansate cu bugete imense si pe domenii divertie din Smart City, dar in domeniul transportului de calatori avem niste nume consacrate: Moovit, Citymapper, Lyft etc.

Cu toate ca aceste firme au fonduri enorme in spate, nu este foarte greu de facut si un sistem integrat si util pentru Romania (Bucuresti, Cluj etc.).

=============
D) Localizare:

Bucuresti, Ilfov, zona Metropolitana (a se vedea programul Primarului, de integrare si conlucrare intre aceste zone)

d.1) Pilot: Berceni si Domnesti (sau unde doreste beneficiarul)
d.2) Release1: Toate rutele RATB si statiile (autobuze)
d.3) Release2: Tramvaie RATB si metrouri Metrorex
Toti locuitorii Bucurestiului si zonelor limitrofe (Ilfov, zona Metropolitana) dar si turistii.

Cei ce migraza constant din cartierele "dormitor" in cele in care exista birouri clasa A si B, si majoritatea acestor deplasari sunt de genul ...transversal din Sud/Est in Nord, din Sud/Est in Vest (dimineata) , Sudul si Estul fiind zone cu foarte putine astfel de birouri si locuri de munca.

Deasemeni turistii si expatii ar fi mai atrasi sa vina daca pot conta pe un trafic previzibil (ca timp/calitate) si transport in comun decent.
Fiind o aplicatie cu atatea functionalitati ale noilor timpuri in care traim, nu este indicata o abordare gen "heirup / totul dintr-un pas apoi rezolvam problemele / waterfall" ci una in iteratii / Agile.

Fiecare iteratie se va termina cu noi functionalitati pe care la vor primi beneficiarii, dar mai ales Cetatenii.
Beneficiari ce nu vor trebui sa astepte 6 luni / 1 an pt. niste functionalitati ce cu siguranta or sa fie invechite sau 40%-60% neconforme, ci vor trebui sa primeasca la maxim 2 luni functionalitati, iar feedbackul trebuie sa fie constructiv si benefic pt. acest produs, ce nu va trebui inlocuit dupa 2-3-4 ani, pt. ca s-ar fi invechit, moral/tehnic/etc. .

Actiunile sunt in concordanta cu Obiectivele de la punctul Scopul Proiectului.

Actiunea1: (+1 luna) intalnire cu ceilalti beneficiari (in afara Cetateanului, care in mod normal si-a pus aici dorintele), ajustare scop si info conform contextului comun

Actiunea2: (+3 luni) demonstrare functionalitati si integrare printr-un produs Pilot, in anumite zone doar (Berceni, Domnesti)

Actiunea3: (+2 luni) adaugare toate rute RATB (Autobuze), si alte functionalitati

Actiunea4: (+2 luni x cate iteratii se planifica) si mai multe functionalitati pt. Cetateni si alti Beneficiari

Fiecare actiune ciclica va cuprinde pasii normali de dezvoltare produse software, gen analiza, (ajustare) proiectare, implementare, testare, documentare, migrare in operational.
Primaria investeste in:
- benzi dedicate RATB
- benzi biciclete si subventii pt. biciclete
- parcari cu plata
- componente ale unui Smart City

Toate acestea trebuiesc sa aiba o Utilitate si pt. Cetatean, nu doar o monitorizare centralizata la nivelul Primariei.
Astfel ca aceasta aplicatie trebuie sa aduca in prim plan utilitatea unui Smart City palpabil in mana Cetateanului.

Si sa lege toate investiile de mai sus, intr-o aplciatie Smart, pt. un Cetatean Smart.
1) Trafic predictibil si organizat
2) Impact pozitiv asupra Cetateanului, ce va simti un efect palpabil al investitiilor recente
3) Implicarea Cetateanului in a oferi feedback si implicarea autoritatilor in a rezolva si prioritiza Transparent acest feedback
4) Cand haosul este redus, scad si costurile, dupa o perioada normala
5)


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

fgrgr