Fișa de Proiect

" Garajele istorice "

Nota Comisiei

Situatie juridica incerta.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Garajele istorice
Infrastructură culturală
Sectoare multiple
1 an de zile
Comunitati locale, de cartier. Comunitatile de artisti. Turistii.


Iniţiatorul proiectului
Rada
Razvan


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

In patrimoniul arhitectural si urbanistic al Bucurestiului regasim cateva cladiri care in trecut au avut functia de garaje (arhitectura industriala). In prezent, aceste cladiri fie sunt abandonate, fie sunt detinute de diverse institutii ale statului, fiind folosite ca si arhive sau depozite, spatii improprii pentru aceste functii. In plus, aceste cladiri se afla intr-o stare de degradare destul de avansata. Fac referire la:
Grupa I:
1. Garajele Ciclop (B-dul Magheru)
2. Garajele Leonida (B-dul Aviatorilor)
3. Garajele Rieber / Fabrica de trasuri Rieber (Str. Romulus)
Grupa II:
4. Garajele Radiodifuziunii (2 cladiri: Calea Plevnei + Str. Dr. Sergiu)
5. Garajele Luterana (Str. Luterana)
6. Garajele Venerei (Str. Venerei)
7. Garajele Muntii Tatra (Str. Muntii Tatra)

Obiectivul proiectului ar fi realizarea unui studiu de oportunitate si de fezabilitate care sa vizeze preluarea acestor cladiri industriale de catre Primaria Capitalei (achizitii sau schimburi de cladiri/terenuri cu actualii proprietari). Intr-o etapa ulterioara, se va putea trece la faza de concursuri de concept, de reabilitare si regenerare urbana pentru aceste obiective si pentru zonele invecinate.
Prin reconversia acestor garaje istorice in spatii culturale si de agrement, beneficiile ar fi multiple si ar viza mai multe grupuri tinta:
- comunitatile de cartier din zonele respective / regenerare urbana;
- comunitatile de artisti, prin spatiile de expozitii care ar putea fi amenajate in aceste garaje;
- turistii care vizeaza capitala, prin cafenelele si restaurantele care ar putea fi amenajate, ca si zone alternative la centrul istoric, atat de aglomerat.
In aceasta prima etapa, a studiului de oportunitate si fezabilitate, actiunile necesare ar viza:
- identificare proprietari actuali si regim de proprietate;
- identificarea unor variante de schimb intre actualii proprietari si PMB (alte cladiri sau terenuri detinute de catre PMB);
- initierea negocierilor si finalizare achizitii.
Garajele istorice ale Bucurestiului fac parte din patrimoniul de arhitectura industriala a capitalei. Pe langa starea de degradare in care se afla, aceste cladiri sunt amplasate in diverse zonei ale capitalei, zone care au nevoie de proiecte de regenerare urbana. Centrul istoric al Bucurestiului (Lipscani) a devenit extrem de aglomerat si de comercial, astfel incat crearea unor zone alternative la acesta reprezinta o necesitate.

Cladirile industriale au un farmec aparte si in urma unor concursuri de arhitectura si urbanism, aceste pot deveni extrem de atractive atat pentru locuitorii capitalei, cat si pentru turisti. Reconversia acestor spatii ar putea viza spatii expozitionale, cafenele, restaurante si spatii pentru evenimente. Ideea e ca aceste spatii ar trebui sa devina spatii vii, bine reconfigurate si gestionate.

Cu siguranta aceste cladiri NU trebuie sa ajunga sa fie spatii de birouri, de institutii sau ,,supermarket-uri'', ele trebuie redate comunitatii si sa contribuie la regenerarea si redinamizarea cartierelor in care se afla. Din pacate, Garajele Cobalcescu sau Garajele Dorobanti/ASE, ca si contra-exemple, au ajuns supermarket.
Acest proiect vizeaza doar studiul de oportunitate si de fezabilitate avand ca si obiect trecerea in proprietatea PMB a unor cladiri industriale, valoroase. Un proiect ulterior ar putea viza reconversia acestor cladiri industriale, urmare a unor concursuri de arhitectura si urbanism.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

200000 euro pentru studii si pentru documentatia aferenta schimburilor de cladiri si de terenuri