Fișa de Proiect

" Eficientizarea parcării în Municipiul București "

Nota Comisiei

Depaseste suma maxima alocata unui proiect conform regulamentului campaniei.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Eficientizarea parcării în Municipiul București
Mobilitate, accesibilitate, siguranţa circulaţiei
Municipiul București, toate sectoarele
1 an
Toți bucureștenii și cei care vizitează municipiul București


Iniţiatorul proiectului
Maruseac
Andrei


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

Îmbunătățirea calității aerului în București.
Diminuarea timpului necesar găsirii unui loc de parcare.
Reducerea timpilor pentru mijloacele de transport în comun și pentru mașinile Poliției, Ambulanței, Pompierilor.
Eliminarea ambuteiajelor.
Descurajarea parcării zilnice în zonele centrale ale capitalei.
Oficializarea domiciliului persoanelor care locuiesc în București dar nu și-au actualizat domiciliul în acte.
Toți bucureștenii și toți cei care merg prin București.
1. Realizarea a cât mai multe locuri de parcare în municipiul București. Pe lânga parcările planificate la intrările în oraș, se pot obține mai multe locuri de parcare prin crearea mai multor străzi cu sens unic (din cele 2 benzi existente pe străzile dintre blocuri, una poate fi folosită pentru parcări).

2. Eliminarea parcărilor de reședință: În momentul de față, cei care au o parcare de reședință, plătesc pentru un loc specific. Dacă se elimină acest lucru, oricine poate parca pe orice loc de parcare liber. Astfel, se evită căutarea unui loc de parcare, atunci când există doar locuri de parcare plătite libere.

3. Montarea de automate pentru tichete de parcare si de panouri care să anunțe modalitatea de taxare a parcarii

4. Implementarea unui sistem de taxare a parcării. Este necesară o bază de date (similară cu rovinieta, dar la care să aiba acces poliția locală) în care să fie trecute mașinile (cu numărul de înmatriculare), perioada și zona în care pot parca. Astfel de sisteme de taxare există deja în multe orașe din România (de exemplu în Sibiu, în Vatra Dornei, etc.). Propun să existe 2 zone: zona centrală - interiorul inelului central - să aibă parcarea mai scumpă decât zona din afara inelului central. Se poate extinde și la mai multe zone în funcție de aglomerație. Se poate plăti la Directiile de taxe si impozite, la ADP, online, prin SMS sau prin tichet de la automat. Propun următoarele prețuri:
Pentru bucureșteni:
* abonament anual pentru parcare la mai puțin de 1 km de domiciliu (care înlocuiește prețul parcării de reședință) - 150 RON/an
Pentru toate mașinile:
* tichet pentru o oră: 3 RON - zona centrală, 1 RON în rest
* tichet pentru o zi: 15 RON - zona centrala, 5 RON în rest
* abonament lunar: 150 RON - zona centrala, 50 RON în rest
* abonament anual: 750 RON - zona centrala, 250 RON în rest

5. Posesorii de mașini lasă în geam dovada plătii taxei.

6. Poliția locală verifică dacă mașinile parcate au plătit taxa de parcare pentru o anumită zonă și perioadă. In cazul în care dovada plății nu este vizibilă, polițiștii pot interoga baza de date, iar în cazul în care taxa nu este plătită se trimite automat mesaj de atenționare să se plătească taxa într-un interval de câteva ore, iar apoi, daca taxa nu e plătită se trimite amenda.
În București sunt foarte multe mașini. Acest lucru este normal, ținând cont că veniturile bucureștenilor sunt, în medie, peste cele ale celorlalți români, astfel că bucureștenii pot să facă mai multe drumuri spre diverse locuri. Mașina este indispensabilă pentru familiile care călătoresc cel puțin o dată pe lună în afara Bucureștiului.

Pe de altă parte, Bucureștiului a devenit un oraș sufocat de mașini, acest lucru datorându-se faptului că foarte mulți bucureșteni folosesc autovehiculele personale pentru a se deplasa prin oraș (spre locul de muncă, dar nu numai). A devenit evident că folosirea mașinii personale trebuie descurajată. Pentru acest lucru, Primăria Municipiului București a adoptat / aprobat / bugetat deja o serie de măsuri (cumpărare de autobuze noi, benzi unice pentru transportul în comun, piste pentru biciclete, crearea de locuri de parcare la intrările în oraș, vouchere pentru biciclete) pe care le-a implementat sau urmează să le implementeze.

Problema pe care o văd încă nerezolvată după ce aceste măsuri vor fi implementate este aceea că bucureștenii nu au suficiente locuri de parcare de reședință, iar din acest motiv, sunt obligați să ia mașina cu ei peste tot. Mulți parcăm pe un loc plătit la ADP și lăsăm numărul de telefon in geam pentru a fi sunați atunci când vine cel care a plătit pentru locul respectiv. Dacă am pleca spre locul de muncă cu bicicleta sau cu mijloace de transport în comun și am lăsa mașina pe un astfel de loc, riscăm conflicte. Așa că suntem obligați să folosim mașina pentru orice deplasare în oraș. De asemenea, în anumite zone din București, acolo unde nu sunt suficiente parcări de reședință, oamenii se învârt minute bune în șir (uneori și mai mult de jumătate de oră) în căutarea unui loc de parcare liber, care să nu fi fost plătit de cineva. Astfel se poluează aerul deși există locuri de parcare libere, dar care au fost plătite de cineva care nu este în acel moment acolo (posibil plecați din oraș, posibil să aibă alt program de muncă).

O altă problemă a municipiului București, este faptul că foarte multe autoturisme tranzitează zilnic capitala, și parchează pe străzile acesteia fără a contribui la bugetul municipalității, buget folosit pentru amenajarea locurilor de parcare și pentru infrastructura rutieră. Practic, bucureștenii plătesc impozit pe automobil în municipiul București, dar cel puțin o treime dintre mașinile care circulă prin București și folosesc infrastructura municipiului nu plătesc absolut nimic în acest oraș. Problema nu o reprezintă turiștii, cei care vin cel mult 15-30 zile pe an în București, ci cei care deși locuiesc în București nu își înmatriculează mașinile în București / nu își schimbă domiciliul în acte.

În urma implementării proiectului propus, se pot diminua / evita ambuteiajele în București, obținându-se o îmbunătățire a timpilor pentru transportul în comun și o ameliorare a calității aerului. Astfel, mai mulți ar putea să își lase mașina în parcare în zona casei și să folosească mașina doar pentru plecări din oraș. De asemenea, municipalitatea ar putea să obțină sume de bani necesare pentru infrastructura rutieră și de la cei care, deși locuiesc în București, nu își modifică domiciliul în acte. De altfel, dacă proiectul propus va fi implementat, un alt benefeciu potențial este reprezentat de faptul ca mai multe persoane își vor actualiza domiciliul în acte.
Îmbunătățirea calității aerului în București.
Diminuarea timpului necesar găsirii unui loc de parcare.
Reducerea timpilor pentru mijloacele de transport în comun și pentru mașinile Poliției, Ambulanței, Pompierilor.
Eliminarea ambuteiajelor.
Descurajarea parcării zilnice în zonele centrale ale capitalei.
Oficializarea domiciliului persoanelor care locuiesc în București dar nu și-au actualizat domiciliul în acte.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

200000 EUR