Fișa de Proiect

" Menținerea liberă a liniilor de tramvai înainte de intrarea în intersecție prin sistem video automat de detecție. "

Nota Comisiei

Proiect pilot instalat pentru un numar de intersectii, in limita bugetului maxim stabilit in regulamentul de desfasurare al campaniei .
Ulterior daca se dovedeste eficienta va fi multiplicat din alte fonduri.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Menținerea liberă a liniilor de tramvai înainte de intrarea în intersecție prin sistem video automat de detecție.
Mobilitate, accesibilitate, siguranţa circulaţiei
Intersecțiile orașului unde se găsesc linii de tramvai și se formează cozi care favorizează depășirea pe linia de tramvai.
6 luni din momentul începerii implementării.
Călători, RATB, alți participanți la trafic.


Iniţiatorul proiectului
Rigu
Andrei


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

A. Proiectul are scopul de a garanta menținerea liberă a căilor de rulare a tramvaielor înainte de intrarea în intersecție prin supravegherea și detecția automată cu camere video.

Tipul de camera video mentionata in proiect este acesta: https://en.wikipedia.org/wiki/Traffic_enforcement_camera

Există o practică încetățenită la nivelul Bucureștiului de ocolire a coloanei de mașini care așteaptă la semafor pentru a ajunge în fața ei și a depăși mai rapid intersecția. Această practică este ilegală și, deși este câteodată sancționată de poliția rutieră, se produce foarte des și la nivelul tuturor sectoarelor orașului. În acest moment poliția rutieră este depășită de amploarea acestui fenomen. Mai mult, manevra reprezintă un risc pentru călătorii care așteaptă în stație, pietonii care traversează,

B. Obiectivul este fluidizarea transportului în comun și creșterea siguranței circulației prin descurajarea acestei practici și sancționarea celor care o utilizează.

C. Proiectul se încadrează la siguranța circulației.

D. Proiectul își poate dovedi eficiența dacă este aplicat pe Șoseaua Mihai Bravu, Șoseaua Ștefan cel Mare, Strada Barbu Văcărescu, Bd. Aerogării, Bulevardul Basarabia, Calea Călărașilor, Bd. Ion Mihalache. Sectoarele vizate sunt Sectorul 1, 2, 3 și 4.

Probleme:
- se îngreunează circulația transportului în comun (tramvaie)
- se pun în pericol călătorii, pietonii și ceilalți participanți la trafic
- se îngreunează circulația altor mașini
- se încalcă Codul Rutier

Beneficii:
- fluidizarea transportului în comun
- creșterea siguranței circulației
- colectarea unor fonduri la buget
- disciplinarea participanților la trafic
Proiectul vizează următoarele grupuri:

a. călătorii din tramvaie, care vor avea o călătorie mai rapidă și mai sigură

b. persoanele care așteaptă în stațiile de tramvai, care nu vor mai avea riscul unei mașini care traversează stația

c. alți participanți la trafic care nu se așteaptă la mașini care să vină de pe linia de tramvai
În primul rând trebuie identificată dacă există posibilitatea legală de a sancționa participanți la trafic pe baza unor camere video. Acțiunea trebuie realizată împreună cu Poliția Rutieră. Tot cu Poliția Rutieră trebuie validat proiectul.

În al doilea rând trebuie identificate intersecțiile unde este necesară instalarea camerelor video. Trebuie analizat comportamentul participanților la trafic și stabilit un număr minim de traversări ale stației de tramvai care trebuie atins pentru a fi necesară introducerea camerei video astfel încât aceasta să fie eficientă atât din punct de vedere al costului, cât și al rezultatelor obținute.

În al treilea rând trebuie identificate cele mai potrivite camere video din punctul de vedere al costurilor și performanțelor. Se vor solicita oferte de la producători recunoscuți la nivel național și internațional. Tot la acest pas se va achiziționa softwareul de procesare a informațiilor de la camere care trebuie să fie conectat cu Poliția Rutieră.

În al patrulea rând se va proceda la montarea camerelor video, operaționalizarea softwareului și testarea întregului ansamblu.

În al cincilea rând se va stabili o perioadă de grație în care sistemul este funcțional și transmite date dar încălcările nu sunt sancționate. Participanții la trafic vor fi informați despre această situație astfel încât să se obișnuiască cu ideea că sunt supravegheați și că practica nu va mai fi tolerată în curând.

În al șaselea și ultimul rând se va începe și sancționarea, care trebuie urmată de o perioadă de supraveghere pentru a determina efectele și posibilitatea introducerii în alte intersecții sau pentru benzile unice ale autobuzelor și troleibuzelor.
Proiectul este necesar deoarece:

- contribuie la fluidizarea traficului din zonele indicate prin eliberarea căilor pentru transportul în comun (tramvai).
- practica reprezintă un risc pentru călători și ceilalți participanți la trafic
- efectivele poliției rutiere sunt depășite și nu pot asigura limitarea și descurajarea acestei practici
- va genera venituri la bugetul de stat

Eficienta a fost dovedita în alte țari: http://www.telegraph.co.uk/news/2017/09/12/council-fines-5000-motorists-25-days-installing-cctv-bus-lane/
Rezultatele proiectului vor fi masurate în minim 6 luni de la implementarea completă și trebuie să urmărească:

1. Scăderea timpului parcurs de tramvai pe segmentul acoperit de camerele video

2. Scăderea numărului de traversări ale liniei de tramvai

3. Numărul de sancțiuni acordate

Un exemplu de eficiență a acestor tipuri de camere poate fi găsit în Marea Britanie: http://www.telegraph.co.uk/news/2017/03/02/ten-lucrative-bus-lane-cameras-england-one-near/


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

Dimensiunea proiectului ar trebui stabilită conform bugetului maxim acordat, 200000 lei. Estimarea este ca acesta poate acoperi un numar de 20 de camere (achiziționare, instalare, operare).