Fișa de Proiect

" Transformarea Centrului istoric si a zonei înconjurătoare intr-un spațiu public inteligent de clasă mondială "

Nota Comisiei

Proiectul nu este fezabil pana cand zona nu va fi conservata.
In Planul de investitii al Municipalitatii exista propunerea de consolidare /reabilitare a imobilelor de pe str. Lipscani .

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

Transformarea Centrului istoric si a zonei înconjurătoare intr-un spațiu public inteligent de clasă mondială
Amenjare/Reabilitare spatii publice: ex: mobilier urban, etc
Lipscani, sector 3
11 luni
Primaria Municipiului Bucuresti, cetatenii, rezidentii si turistii


Iniţiatorul proiectului
Vlad
Adrian Iulian


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

Scopul proiectului este acela de a asigura o simbioza intre vechi si nou, intre zona Lipscani care este principalul vad comercial si mestesugaresc al orasului, de unde se ramifica o retea de mici strazi, purtand numele diverselor meserii, precum „Ulita cea mare a Selarilor”, "Ulita Lacatusilor”, strada Sepcari, strada Gabroveni, strada Blanari, si zona cu restaurante, baruri si cafenele, care combină tehnologia durabilă cu experiența comercială și de mers fără trafic. De asemenea, scopul proiectului este “impulsionarea” restaurării în zonă şi stimularea investitiilor de către proprietarii publici şi privati în modernizarea clădirilor. Zona va deveni mult mai atractivă atât pentru locuitori cât şi pentru vizitatori şi va facilita dezvoltarea suplimentară a magazinelor specializate, restaurantelor, cafenelelor, turism, divertisment şi a altor activităti economice.

a) Formularea problemei
Transformarea zonei Lipscani printr-o schemă inovatoare de "stradă inteligentă" ale cărei concepte și idei ar putea fi ușor adaptate in alte zone ale orasului.

b) Obiectivul general al proiectului
Bucureștiul este, fără doar și poate, un oraș al contrastelor. Suntem siguri că asta este și una dintre primele replici ale prietenilor străini care vin în vizită aici. Trăim acest contrast, îl vedem și îl experimentăm în fiecare zi. Iar arhitectura orașului, așa cum se întâmplă în majoritatea orașelor în tranziție, e profund marcată de trecerea de la vechi spre nou. Turistii ori de cate ori ajung într-un oraș în curs de dezvoltare, încearca să aprofundeze specificul locului, vor sa vada ceva nou, modern”. Nu ne alegem vremurile în care trăim, schimbarea e inevitabilă, iar arhitectura își urmează firesc drumul spre nou, spre inovație. Contrastele care apar de aici schimbă fața orașului. Zona comercială în aer liber „Lipscani” este zgomotoasa, foarte ocupată și adesea înghesuită. Prin contrast, Centrul istoric a fost proiectat pentru a fi o oaza de calm si relaxare, motiv pentru care in zona vor fi instalate panouri care vor transforma energia cinetica in energie electrica, iar cei care trec prin zona vor putea vedea cât de multă energie electrică produc pașii lor prin intermediul unui smartphone și chiar ar putea fi recompensați pentru eforturile lor în reduceri și vouchere. Difuzoare audio instalate de-a lungul traseului vor spori calmul prin emiterea sunetelor de păsărele pentru cei care merg pe panourile instalate. Experiență interactivă pentru fanii echipei feminine de handbal, campioana Europei, bazata pe o instalatie de 16 placi care va alimenta un ecran interactiv, utilizând wireless pentru a calcula si afișa energia în timp real generată de fanii care se vor lupta pentru a produce cea mai mare putere în 30 de secunde. Proiectul va promova concurența prietenoasă și va spori gradul de conștientizare a durabilității în randul fanilor, ajutând clubul să-și îmbunătățească inițiativele. Nu in ultimul rand, se va utiliza o vopsea pe bază de apă capabila să îndepărteze oxizii de azot, bacteriile și praful, in conditiile in care 100 mp de suprafață vopsita are aceleași calități de absorbție a NOx ca și 100 mp de copaci maturi (pădurile acoperite) fără consum de energie.

c) Domeniul în care se înscrie proiectul
Amenajare / Reabilitare spatii publice

d) Localizarea zonei din Bucuresti unde se doreste implementarea proiectului
Lipscani, sector 3
Primaria Municipiului Bucuresti, cetatenii capitalei si turistii
Actiunile necesare pentru implementarea proiectului au in vedere elaborarea documentatiei de achizitie a serviciilor de consultanţă in domeniul managementului pentru administrarea contractului; organizarea si derularea procedurilor de achizitii publice; elaborarea documentatiei de achizitie a echipamentului robotizat; promovarea si publicitatea proiectului prin realizarea urmatoarelor actiuni: cate o aparitie in presa scrisa si vizuala la finalizarea proiectului.
In ultimii ani, manifestarile care au incercat sa ridice praful de pe centrul vechi al Bucurestiului si sa ii redea putin din stralucirea de altadata, au fost organizate in special de Primaria Municipiului Bucuresti, Ambasada SUA la Bucuresti, Centrul Cultural American si de British Council, care au insufletit unele din strazile din partea istorica a Capitalei prin programul "Dancing on Site", au restaurat curtea interioara a Bisericii Stavropoleos, bijuterie a arhitecturii ortodoxe, inaltata in 1724, au realizat harta panoramica "Lipscani, Bucuresti - Zona istorica", care prezinta monumentele importante din centrul vechi, fiind astfel si un ghid extrem de pretios pentru turistii veniti sa cunoasca Bucurestiul si locurile unice care se gasesc in partea istorica. Atentia deosebita acordata acestor obiective de patrimoniu se inscrie intr-un program mai amplu, care are ca scop revitalizarea zonei Lipscani. In consens cu politica municipalitatii, iar proiectul are menirea sa revitalizeze zona istorita prin racordarea acesteia la refacerea climatului de odinioară (dar cu facilităti moderne bazate pe revolutia tehnologica), stimularea activitătilor economice şi sociale şi conservarea unei părti importante din moştenirea arheologică şi arhitecturală a Bucureştiului.
Rezultatele proiectului sunt legate de îmbunătătirea mediului stradal şi a infrastructurii publice în scopul încurajării conservării şi restaurării siturilor din zonă, impulsionarea restaurării în zonă şi stimularea investitiilor de către proprietarii publici sau privati în modernizarea clădirilor, în
scopul creşterii atractivitătii atât pentru locuitori cât şi pentru vizitatori prin dezvoltarea suplimentară a magazinelor specializate, crearea a numeroase locuri de muncă si dezvoltarea turismului.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

Suma maxima /proiect este de 200.000 EUR inclusiv TVA - echivalentul in lei