Fișa de Proiect

" reutilizare autobuze ratb dupa iesirea din uz "

Nota Comisiei

Autobuzele care ies din uz nu au doar motorul iesit din uz. Astfel, nici celelalte componente nu mai pot fi folosite in conditii de siguranţa.Producatorul ( Mercedes) nu este de acord sa apara sub brandul sau un astfel de vehicul. Deasemnea si costurile de implementare ar depasi suma maxima alocata unui proiect cf regulamentului campaniei.

I. INFORMATII GENERALE DESPRE PROIECT

reutilizare autobuze ratb dupa iesirea din uz
Mobilitate, accesibilitate, siguranţa circulaţiei
toata suprafata
6 luni -12 luni, in functie de durata de omologare
RATB, Municipiul Bucuresti, locuitorii MB


Iniţiatorul proiectului
Brinzan
Silviu


II. DESCRIEREA PROIECTULUI

a. Proiectul se constituie intr-un proiect pilot pentru transformarea unui autobuz diesel in unul electric, la depasirea duratei de viata a autobuzului. Se aplica unui autobuz electric ce va avea baterii fixate pe sasiu, nu va schimba forma si folosinta vehiculului, va fi de tipul incarcare prin incarcator rapid, pe 380 v. RATB se poate dota cu doua tipuri de chargere, rapide si overnight. Cele rapide incarca pana la 80% bateria in 25 minute (cele de ultima generatie), cele overnight pot fi folosite in depouri, pentru incarcarea pe timp de noapte.
b. Convertirea unui autobuz diesel iesit din uz, in unul electric.
c. Transport public
d. Intreaga suprafata a MB
Calatorii pe mijloacele de transport in comun, utilizatorii de autobuze
RATB dispune de un parc de peste 900 autobuze a caror durata de viata se apropie de final. Cu siguranta o parte dintre ele vor continua a fi folosite. O alta parte vor fi scoase din uz, folosite pentru piese de schimb, etc.

Avantajul proiectului este ca, toate partile mecanice ale autobuzelor ce vor fi ''reciclate'' prin convertire in autobuze electrice, vor putea fi refolosite ca parti de schimb pentru autobuzele ramse in uz.

Un autobuz electric are un cost estimat de peste 400.000 eur. Dac in urma cu putin timp (3-4 ani) break even ul diesel-electric era net in favoarea dieselului, in acest moment perioada dupa care un autobuz electric devine mai avantajos (achizitie+ exploatare) este de doar 4 ani.

Autobuzele tip Citaro au o caroserie si un sasiu care permit convertirea in autobuz electric si sustinerea flotei de autobuze cu autobuze ''second hand'' nepoluante.

Actiuni.

1. Alegere autobuz pt proiect pilot. Cu siguranta se poate gasi un autobuz care trage sa iasa din uz.
2. Dezasamblare. Se face cu personalul de intretinere RATB. Carcasa se ridica, se scoate motor, transmisie, rezervor combustibil, sistem evacuare, etc. Cu siguranta specialistii RATB stiu despre ce e vorba
3. Montare baterii (propulsie) + motor electric +BMS . Estimativ, se incadreaza in 195.000 eur, folosind un bun sistem de propulsie, baterii. Daca se lucreaza eficient, bugetul este la limita si pt instalarea unui sistem de aer conditionat rooftop.
4. Teste.
5. Omologare.
6. Punere in exploatare
1. RATB dispune de 800 (minim) autobuze diesel, care urmeaza sa iasa din uz in urmatorii, sa zicem, 5 ani. Convertirea lor in autobuze electrice, in acest moment, costa sub 200.000 eur. In viitor, acest cost va scadea, cu siguranta.

2. Familiarizare cu autobuze electrice pentru personalul RATB. Proiectul reprezinta o buna practica pentru personalul de intretinere, care va monta un autobuz electric. Vrem, nu vrem, acesta e viitorul. Electric. Cu cat il acceptam mai repede, cu atat mai bine.

3. Char daca un autobuz ''reciclat'' nu are bateria unuia nou (constrangeri de design), putem face o comparatie.
Un autobuz nou ar trebui sa aiba o baterie de 160kwh, care i-ar permite o autonomie de minim 80- 100 km. La capetele de traseu se instaleaza speed chargere. In 10 minute se poate incarca minim 30% suplimentar(incarcatoarele permit incarcare rapida la 80% in 20 min, asadar alimentarea cu energie la cap de linie este suficienta pentru o jumatate de traseu, indiferent de conditiile de trafic).
Un autobuz ''reciclat'' poate avea o baterie de minim 100 kwh, asadar autonomie de minim 50-60 km. Am remarcat ca intre orele 10-15 si 21-06 traficul e lejer. Acesta poate deveni intervalul de folosire recomandat.
Asadar vor fi autobuze ''suport'' daca doriti sa le numim asa. Cu siguranta pot fi folosite si in orele de trafic. Vor avea doar o durata de stationare mai mare la capat de linie (20 min) pentru incarcare full.
1. RATB poate avea o flota de autobuze electrice la pret redus. Reciclarea dieselurilor le face ieftine. Vopsite in culori diferite decat cele diesel, pot face o mare diferenta de imagine.

2. RATB capata expertiza pentru a fabrica propriile autobuze electrice, noi. Se pot achizitiona kituri de caroserie, de propulsie, se monteaza, se omologheaza, se trimit in exploatare.

3. Eficientizare energetica (si a costurilor). Trecand peste faptul ca Bucurestiul si Tulcea sunt singurele orase din Ro ce au buget de 20 mil pe fonduri europene, exclusiv pt autobuze electrice, acestea vor reduce semnificativ costurile de exploatare RATB. Incepand din anul 5 de viata, un autobuz electric aduce economii: curent electric ce poate fi obtinut din resurse proprii (de ex panouri fotovoltaice instalate pe acoperisurile depourilor, etc), costuri scazute cu intretinerea, etc

Cel mai important, experienta dobandita de RATB, in cazul in care va dori sa-si construiasca propriile autobuze electrice (se poate extinde la troleibuze).....este priceless.


III. BUGETUL ESTIMATIV AL PROIECTULUI

195.000 eur